tirsdag 11. september 2012

Hvis du eier tusen plommer

Høst betyr plommer. Dessverre har ikke vårt tre avlinger som lar seg sylte, men det gjør ikke noe når snill nabo og snill svigermor bidrar til matauket. Jeg har brukt svigermors oppskrift og hennes plommer.



Svigermors plommesyltetøy

1.5 dl vann
1 kg plommer
400 g sukker
1/2 pose syltepulver

Kok vann og plommer møre. Fjern steinene (om du har plommer som lett slipper stinen kan dette gjøres før koking). Bland sukker og syltepulver og rør det ut i plommer. Kokes opp. Kjøles ned og fylles i glass. Jeg fryser mitt syltetøy.


 
Plommesyltetøy og brie på scones er fantastisk godt!
 

Etiketter: ,

13 Kommentarer:

Klokken 11. september 2012 kl. 19:04 , Blogger Anne sa ...

Skikkelig bra husmoremne du er!!! Heldig han mannen din!!!! :-)

 
Klokken 11. september 2012 kl. 19:18 , Blogger high house then radio sa ...

Mmm, plomme er min syltetøyfavoritt. Nå skal jeg jammen prøve det sammen med brie.

 
Klokken 11. september 2012 kl. 20:09 , Blogger Unknown sa ...

Plommesyltetøy er noe av det beste som finnes. Jeg kokte syltetøy av 4 kg plommer og jeg har sikkert spist opp halvparten alt... Innser at mitt syltetøy nok er surere enn andres. Jeg brukte 1 kg sukker på 4 kg bær. Men det er slik jeg liker det! Håper du har ei magisk uke! Klem

 
Klokken 11. september 2012 kl. 20:09 , Blogger Unknown sa ...

Plommesyltetøy er noe av det beste som finnes. Jeg kokte syltetøy av 4 kg plommer og jeg har sikkert spist opp halvparten alt... Innser at mitt syltetøy nok er surere enn andres. Jeg brukte 1 kg sukker på 4 kg bær. Men det er slik jeg liker det! Håper du har ei magisk uke! Klem

 
Klokken 11. september 2012 kl. 20:55 , Blogger Pink lady sa ...

Så delig!!

Drømmer om hage og matauk!

Klem

 
Klokken 11. september 2012 kl. 21:32 , Blogger Vivvi sa ...

Flinkis!! Her var det tomt for plommer innen jeg fikk syltet noe som helst!! Bedre lykke neste år :)

 
Klokken 11. september 2012 kl. 22:16 , Blogger Elisabeth, innerst i veien sa ...

Mmmm, godt! Husmorpoeng for den der altså.

 
Klokken 11. september 2012 kl. 23:25 , Blogger Ruter & Hjerter sa ...

Det så himmelsk ut!! Flinke som sylter:)

 
Klokken 12. september 2012 kl. 09:41 , Blogger Susanne/Changes sa ...

Det så godt ut :-)
Kanskje jeg må på plommeslang en plass.... :-)

 
Klokken 12. september 2012 kl. 14:09 , Blogger belinda hagen sa ...

mmmm - det så utolig fristende ut!

 
Klokken 12. september 2012 kl. 17:33 , Blogger Hobbybruket sa ...

Plommesyltetøy på nybakt brød er bare super godt! :o)

 
Klokken 13. september 2012 kl. 20:02 , Blogger JEG og libellen. sa ...

Nå inspirerte du meg til å brette opp armene og få plommene ned fra treet og ned i syltetøyglass.

Liker bloggen din så godt. Jeg er ikke verdens flinkeste til å kommentere på blogger jeg besøker. Men TUSEN takk for hyggelig kommetar hos meg. Mine kjære Noa Noa støvler er ca 4 år gamle.

God kveld til deg.
Kristin

 
Klokken 19. september 2012 kl. 22:39 , Anonymous Torbjørg i Stavanger sa ...

Åh, plommesyltetøy er jo bare så godt!! Lenge siden eg har hatt det på skiva. Bare så synd at plommetreet vårt ikkje gir plommer (jepp, det skal så fjernes).

Nyt syltetøyet!!

Klem

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden