onsdag 25. juli 2012

Hylleblomstsaft

Helt siden jeg første gang smakte hylleblomstsaft, i Danmark, har det vært kjærlighet ved første blikk. Fantastisk smak av sommer. Her hvor jeg bor er det mye hyll (det sies at trærne ble brukt som grenser mellom jordene som nå er bebygd) og derfor har jeg gode muligheter til å lage egen saft.

I går var Veronica fra bloggen Villa Wegner på besøk hos oss for å plukke hylleblomster. Jeg vil bare opplyse om at jeg står i stigen på tross av min høydeskrekk.


Mens mødrene hang i trærne løp barna frem og tilbake i veien. For ordens skyld, vi snakker om en blindvei med lite trafikk.


Bøtta full av hylleblomster og mine nye Birkestock.


Om du ikke er gift og går i giftetanker anbefales et slør av hylleblomster.



Hylleblomstsaft

4 sitroner
1 kg sukker
60 g sitronsyre
15 hyllebærblomsthoder
2 l kokende vann

Press saften av sitronene (denne saften skal settes i kjøleskapet til neste dag), hakk sitronskallet, ha skall, sukker, sitronsyre og hyll i en bolle, hell kokende vann over, la det stå natten over. Press skallbitene for å få ut all aromaen, tilsett sitronsaft, sil saften og fyll den på rene flasker eller i bokser for frysing. Gir ca 2,5 - 3 l saft.

Jeg fyller saften i frysebeger og fryser den i porsjoner. Da kan jeg nyte hele vinteren. Den helles selvsagt over i en pen flaske når jeg har tint den. Skal det være så skal det være.


Er man forelsket så er man forelsket. Flowerpot og blomstersaft.


De store barna er ikke så glad i hylleblomstsafta, men lillebror tok hele glasset på nullkommasvisj.


Pyntet med sitronmelisse.

Etiketter: , , ,

7 Kommentarer:

Klokken 25. juli 2012 kl. 18:28 , Blogger Veronica (Villa Wegner) sa ...

Kjempekoselig dag! Nå er jeg akkurat ferdig med å få all saften min på flasker og bokser. Ble mye og kjempegodt!

 
Klokken 26. juli 2012 kl. 08:56 , Blogger Unknown sa ...

Dette har jeg også lyst til å prøve! Men hylla mi brakk i romjula da Dagmar herjet her på Vestlandet. Spør om jeg må gå på slang - hehe. Kos deg med safta, lekre bilder ble det i alle fall. Klem

 
Klokken 26. juli 2012 kl. 21:50 , Blogger 24 sa ...

nam det såg og høyrtes godt ut :)
Koslige innlegg på bloggen din fru.friis.
Kjekt å lese og skrolle litt nedover når ein kjem heim fra ferie.
Flott lampe du har fått deg og, passa perfekt inn i din koslige heim.

Henriette

 
Klokken 27. juli 2012 kl. 00:13 , Blogger misiverd sa ...

Fine bileter og safta såg skikkeleg forfriskande ut. Verkeleg herlege ungar:-)

 
Klokken 30. juli 2012 kl. 21:30 , Blogger Tulip sa ...

Å det så deilig ut.
Må ut å lete hyll...hehe

Klem

 
Klokken 31. juli 2012 kl. 19:56 , Blogger Snedig Snelle sa ...

Mmm, det ser jo bare supergodt ut! :-) Og du, den flower potlampå di; me like! Blir nesten litt forelska sjøl ;-)

 
Klokken 8. januar 2013 kl. 17:08 , Anonymous Anonym sa ...

Fysjamei! Det er det værste jeg har smakt !

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden