søndag 29. januar 2012

Hipp hurra for pappa-kake

Vi har fortsatt litt igjen av kaka femtenåringen laget til pappas bursdag. Og jeg, jo jeg går og småplukker i den. En cm hver gang. Så føles det ikke ut som jeg har spist kake i tre dager til ende.

Tenåringen mekket mestepartn av oppskrifta selv og nå har jeg fått henne til å skrive den ned slik at dere andre også kan få dere litt søtt i februar.



Du trenger:

2 egg
1 1/2 dl sukker
150 g smeltet smør
50 g smeltet kokesjokolade
1 1/2 dl hvetemel
1/2 ts bakepulver

Pisk eggedosis. Smelt smør og sjokolade i ei kjele. Bland sammen. Sikt hvetemel og bakepulver og bland det hele til en jevn deig.

Stekes på 175 grader midterst i ovnen i 20-30, kjenn etter med en strikkepinne.

Smelt 80 g sjokolade og 80 g smør i ei kjele. Tilsett 3-4 ss med karamellsaus. Hell over kaken som fremdeles står i formen. Knus peanøtter og hell over. Når kaken er avkjølt og ute av formen dekker du hele kaken med Hummingbird Bakerys sjokoladeglasur:

Du trenger:

300 g siktet melis
150 g romtemperert, usaltet smør
60 g siktet kakaopulver
300 g kald kremost

Bland melis, smør og kakaopulver i en kjøkkenmaskin(eller med elektrisk håndmikser) på middels hastighet. Tilsett all kremosten og kjør til det er godt blandet. Øk hastigheten, og fortsett til glasuren er lett og luftig, minst 5 min. Ikke bland for mye, da glasuren kan bli for rennende.

Etiketter:

5 Kommentarer:

Klokken 29. januar 2012 kl. 19:57 , Anonymous Anonym sa ...

Åh, den kaka asså..
... den så så god ut!!
Litt kakekos hver dag er
godt av og til.. Jeg klarer ikke
å la en slik kake stå urørt i kjøleskapet! Hihi...

Her har jeg malet en gammel kasse
som skal få hjul og en skilt på seg! :)
Nå skal det tørkes og så gleder jeg
meg til i morgen når jeg skal montere
hjulene! :) Klarer ikke vente.. Hihi!

Nå er det kos med beina opp.
Ungene har lagt seg og nå nyter
jeg bare stillheten.. Det er godt det også.
Og.. litt blogglesing må også til! ;)

Stor klem fra Ida
:)

 
Klokken 29. januar 2012 kl. 20:11 , Anonymous Anonym sa ...

Den kaka såg knallgode ut:)

 
Klokken 29. januar 2012 kl. 20:12 , Blogger Ingeborg sa ...

Så godt ut, og kake i februar er det vel flere som håper på;)

 
Klokken 29. januar 2012 kl. 22:34 , Blogger Høytrykk sa ...

Jeg er svak for sjokoladekake... Men får spare denne oppskriften til den som står i kjøleskapet er spist opp. :)

Herlig innlegg om tv-slaven under her! :)

 
Klokken 6. august 2012 kl. 22:48 , Anonymous Marie T. M. sa ...

Hei! Jeg bakte denne kaken til mammas bursdag i dag, og den slo virkelig an! Kjempegod :)

 

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du tok deg tid til å legge igjen en hilsen! Det setter jeg stor pris på.

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden